سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رونمایی ترکیه از اولین جت جنگنده بومی نسل جدید و یک پهپاد پنهانک

هفته گذشته، صنایع هوافضای ترکیه (TAI) از جنگنده TF-X خود رونمایی کرد که حرکت خود را آغاز کرده است، اگر چه هنوز برای مدتی دیگر تنها روی زمین به تست های زمینی ادامه خواهد داد. این جنگنده که با نام پروژه اش موسوم به هواپیمای جنگی ملی (MMU) نیز شناخته می شود، اولین جت جنگنده بومی ترکیه است که تست های تاکسی خود را در 16 مارس سال جاری آغاز کرد. این جت با روشن کردن موتورهای توربوفن F110 خود، بدون هیچ مشکلی، مسیری را در یک باند پرواز در آنکارا پیمود.

 

تست زمینی اولین جت جنگنده نسل جدید و بومی ترکیه

چند روز بعد، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، از رونمایی رسمی این هواپیما در مراسم یادبود نبرد گالیپولی در دوران جنگ جهانی اول دیدن کرد. این جت جنگنده به طول 21 متر، از لحاظ جثه چیزی بین F-22 و F-35 آمریکا قرار می گیرد اگر چه شباهت بسیاری به F-22 دارد. علاوه بر TF-X، در این مراسم از یک پهپاد رادارگریز بال پرنده جدید به نام Anka-3 و یک هواپیمای سوپرسونیک آموزشی/ حمله زمینی به نام Hürjet نیز رونمایی شد که از لحاظ مفهومی یادآور جنگنده کره ای موفق  FA-50 Golden Eagle است. نمونه اولیه این جنگنده اولین تست های زمینی حرکت خود را در 18 مارس سال جاری انجام داد.

تست زمینی اولین جت جنگنده نسل جدید و بومی ترکیه

تقلاهای سیاسی جت های جنگنده آینده ترکیه

 
نظارت بر عملکرد مرکز تماس

نظارت بر عملکرد مرکز تماس

دریافت دمو
تبلیغ

اردوغان در ماه می جاری با انتخابات دشواری روبرو خواهد شد، در حالی که به وضوح امیدوار است که این نمونه اولیه از جنگنده بومی این کشور به پیشرفت ترکیه و حرکت آن به سمت یک صنعت نظامی خودکفا اشاره داشته باشد، موضوعی که به خاطر روابط رو به وخامت ترکیه با آلمان و ایالات متحده در یک دهه اخیر به عنوان اصلی ترین تامین کنندگان تسلیحات نظامی این کشور، اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.

 

جنگنده دو موتوره TF-X در ابتدا قرار بود یک مکمل برتری هوایی محور برای ناوگان مورد انتظار ترکیه از جنگنده های رادارگریز F-35 باشد. قرار بود F-35ها جایگزین ناوگان قدیمی F-4 Terminators 2020های این کشور شده و TF-X نیز جای F-16های ترکیه را بگیرند. اما بعد از اینکه اردوغان تصمیم به خرید سیستم های دفاع سطح به هوای اس-400 از روسیه گرفت، ترکیه از پروژه تولید اف-35 بیرون انداخته شد زیرا ایالات متحده از این بیم داشت که روسیه از سیستم های دفاعی فروخته شده به ترکیه برای جمع آوری اطلاعات از این هواپیمای بسیار پیشرفته استفاده نماید.

ترکیه با گذشت زمان دسترسی به برخی از محصولات دفاعی ساخت غرب را از دست داده است. برای مثال، این کشور به خاطر درگیری هایش با دیگر کشورهای عضو ناتو بر سر مسائلی مانند حمله به نیروهای کُرد متحد ایالات متحده در سوریه و عراق، تلاش برای تصاحب جزایر و آب های مدیترانه و هدف قرار دادن مخالفان و رقبای سیاسی اردوغان در خارج از کشور، دیگری به موتورهای مورد نیاز برای تانک Altay خود دسترسی ندارد. این درگیری های بین المللی و دشواری های متعاقب آن باعث شده که گزینه های ترکیه برای روزآمدسازی ناوگان جنگنده های اف-16 این کشور با مشکل روبرو شوند.

منبع : https://rooziato.com/1402489303/turkeys-next-gen-fighter-jet-and-stealthy-drone/